Onderzoeksgroep Computationele letterkunde
Specialisatie Computationele Literatuurwetenschap; fan studies

Biografie

Julia Neugarten rondde in 2021 haar research master Literary Studies af aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoeksinteresses zijn fanfiction, digital humanities, en de manieren waarop digitale onderzoeksmethoden kunnen worden ingezet om fanfiction en online fancultuur te onderzoeken. Tijdens haar master liep ze stage bij het Huygens Instituut, waar ze onderzocht hoe de impact van boeken wordt uitgedrukt in online boekreviews. Ook werkte Julia als onderzoeksassistent in het project TRACE: Tracking Radio Archival Collections in Europe. Haar werk verscheen in de Digital Literature Review en Frame: Journal of Literary Studies.

Momenteel is Julia werkzaam als project lead in het infrastructuurproject CLARIAH. Julia is binnen CLARIAH verbonden aan werkpakket 6: Tekst. Zij begeleidt verschillende use cases waar tools en datasets worden ontwikkeld voor de analyse van onder andere historische en literaire teksten. Julia is ook betrokken bij het onderzoeksproject Impact & Fiction. Daarnaast doet zij onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten tussen online fanfiction en gepubliceerde literatuur, en verkent zij computationele en digitale methoden om die verschillen en overeenkomsten in kaart te brengen.

Publicaties

Fifty Shades of Twilight: Computationally Comparing Collocations in Twilight and 50 Shades of Grey. Short presentation at the conference Digital Humanities 2022. Authors: Barbara Bordalejo, myself, Joris van Zundert

Brittle: Re-thinking Narratives of Disordered Eating through Fanfiction. Frame Journal of Literary Studies, 34 (2). (2021). LINK

Review of Ebony Elizabeth Thomas, The Dark Fantastic: Race and the Imagination from Harry Potter to The Hunger Games. Participations Journal of Audience & Reception Studies, 18 (1), 527-29, (2021). LINK

The Whistle Stop Café and Luke’s Diner: The Village Café as Utopian Space for Women in Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Café and Gilmore Girls. Digital Literature Review, 8 (1), 71-81, (2021). DOI. LINK